Twoja przeglądarka jest przestarzała.

Obróć urządzenie

flip icon
Oświetlenie obiektów handlowych
Hamama Bilo - Izrael © lug.com.pl
2017-08-24

Oświetlenie obiektów handlowych

Oświetlenie w obiektach handlowych spełnia znacznie szerszą funkcję niż oświetlenie w zakładach pracy lub mieszkaniach. W pracy oświetlenie zapewnia nam odpowiedni komfort wzrokowy do wykonywania konkretnych czynności. W mieszkaniu natomiast ma przede wszystkim kreować nastrój. W handlu oświetlenie jest jednym z niezbędnych elementów do osiągnięcia sukcesu w niemal każdej dziedzinie. Dobierając rodzaj oświetlenia, należy zwrócić szczególną uwagę na charakter obiektu, rodzaj sprzedawanego towaru, czy też grupę klientów docelowych.

W dzisiejszych czasach oświetlenie centrów handlowych i supermarketów jest zorientowane na stwarzanie odpowiedniej atmosfery. Podświadomie wpływa na klientów i sprawia, że czują się dobrze i przebywają w nich dłużej. A co za tym idzie, chętniej kupują i częściej powracają. Oświetlenie powierzchni centrów handlowych jest połączeniem oświetlenia ogólnego z wykorzystaniem oświetlenia akcentowego i dekoracyjnego. Taki system oświetlenia cechuje się odpowiednim doborem proporcji między oświetleniem ogólnym a równie istotnym światłem uzupełniającym (akcentowym i dekoracyjnym). Celem takiego połączenia będzie przeprowadzanie klienta od jednej strefy zakupów do drugiej. Dobrym przykładem ilustrującym różnorodność rozwiązań jest oświetlenie butików i sklepów odzieżowych. Wykorzystywane jest w nich oświetlenie LED w postaci linii świetlnych, pojedynczych opraw zwieszanych, stropowych lub podtynkowych, jak również opraw typu downlight. Coraz częściej instalowane są tzw. panele światła dziennego, które symulują efekt światła słonecznego w pomieszczeniach bez świetlików dachowych. Dużą popularnością ciągle cieszą się systemy szyn szybkiego montażu.

Dążenie do zatrzymania klientów w centrum handlowym jak najdłużej, tak aby traktowali je jak obiekt rozrywkowy, skutkuje specyficznym podejściem do stref wspólnych. Coraz częściej powstają w nich tzw. food-courty, miejsca przeznaczone do spożywania posiłków – zarówno zakupionych w sieciach szybkich restauracji znajdujących się wewnątrz, jak i jedzenia własnego. Takie miejsca często podkreślone są ciekawszą aranżacją i oświetleniem dekoracyjnym zapewniającym doświetlenie stolików.  

Jednymi z najbardziej wymagających klientów branży oświetleniowej są salony samochodowe. Oświetlanie salonów samochodowych musi spełniać różne funkcje w zależności od marki sprzedawanych w nim aut. Koncerny samochodowe mają zazwyczaj bardzo szczegółowe zasady oświetlenia swoich salonów. Dokładnie określone są takie parametry, jak: temperatura barwowa, współczynnik oddawania barw oraz natężenie i równomierność oświetlenia. Grupa Volkswagen wymaga neutralnej barwy (4200°K), natężenia oświetlenia ogólnego na poziomie 600lx. 1200lx w obszarze ekspozycji wybranego modelu oraz 300lx w miejscu wydawania samochodów. Ferrari ma podobne parametry dotyczące barwy i natężenia oświetlenia, lecz zupełnie inne jeśli chodzi o rodzaj opraw. Ich salony muszą stosować wyłącznie duże powierzchnie świecące oraz uzupełniające oświetlenie obwodowe. Na samochód ma padać światło bezcieniowe (najlepiej łagodne światło odbite), a jakiekolwiek punkty świetlne odbijające się od lakieru są wykluczone.